הבנה כיצד סיבי צמנט, HPL וחומרי חיפוי אחרים יכולים להשפיע על ביצועי עטיפת בניין

תכנון לניהול לחות והחזקת אוויר בתוך מערכת קיר יכול להיות עסק מסובך. אקלים, אזור, דרישות קוד וטכנולוגיות בנייה מתקדמת, כולם משפיעים על תהליך המפרט. קחו גם בחשבון שבעוד שהתעשייה דוהרת לתכנן מערכות קיר אטומות היטב, הקירות חייבים להיות מסוגלים גם "לנשום". סוג חומר החיפוי שנבחר לפרויקט משפיע לא רק על האסתטיקה הכללית של הבניין, הוא גם משחק תפקיד מרכזי באופן שבו יש לתכנן את שאר מערכת הקירות כדי להגן בצורה הטובה ביותר על המבנה מפני פגעי מזג האוויר.

בשוק קיימות כיום מספר אפשרויות חיפוי, החל מלוחות HPL ועד לוחות סיבי צמנט, ואף אחת מהן אינה אטומה לחלוטין להשפעות של חדירת מים. מערכת קירות מתוכננת היטב תסביר זאת על ידי שילוב אסטרטגיות לניהול מים ואדי מים בתפזורת, כגון מחסום עמיד בפני מזג אוויר (WRB). הידיעה כיצד מערכת החיפוי של הבניין תיצור אינטראקציה עם ה-WRB (המכונה לפעמים עטיפת בית) תעזור לך לעצב מערכת קיר שפועלת בהרמוניה כדי להגן מפני עובש, ריקבון ובעיות אחרות הקשורות לרטיבות.


שיקולי חיפוי
באזורים רבים ברחבי הארץ, חוקי הבנייה מניעים את הצורך בפתרונות ניהול לחות טובים יותר. קוד המגורים הבינלאומי (IRC) מחייב שימוש במחסומים עמידים במים, אך מדינות מסוימות הוסיפו עוד צעדים מחייבים לקודים שלהן הכוללים כעת שימוש בתעלות ניקוז, ואחרות צפויות לפעול בעקבותיהן.
בתגובה לכשלים נרחבים של חיפוי טיח שהותקן על בנינים, הן ה-IRC והן קוד הבנייה הבינלאומי (IBC) עדכנו את הדרישות שלהם כך שיכללו "רווח מינימלי של כ 5 ס״מ בין מחסום הטיח למחסום עמיד במים או חלל בעל יעילות ניקוז של לא פחות מ-90 אחוז... יתווסף לצד החיצוני של המחסום העמיד במים." תקן ASTM E2273 - "שיטת בדיקה סטנדרטית לקביעת יעילות הניקוז של מערכות בידוד וגימור חיצוניות (EIFS) מכלול קירות מחופים" - פותח בעצמו בתגובה לאלפי בנייני EIFS עם כשלים עקב היעדר ניקוז בין פוליסטירן מורחב מודבק. (EPS) בידוד קשיח וכיסויים, גם לוח גדילים מכוון (OSB) וגם לוח גבס.

יחד עם זאת, העדפה גוברת לחומרי חיפוי סופגים כמו סיבי צמנט ו HPL הפכה את ניהול הלחות לחשוב מאי פעם, כאשר חלק מהיצרנים אף מרחיקים לכת ודרשו פערי ניקוז מאחורי החומרים שלהם.
בהתאם לסוג החומר ואופן התקנתו, עשוי להיות מועיל - אם לא נדרש - לשקול עטיפת בניין עם ניקוז משולב. עם ציפוי ויניל, עטיפת בניין חלקה רגילה תתפקד היטב מכיוון שלציפוי הויניל יש חורי ניקוז מובנים ומתאים בצורה רופפת על הקיר. עם זאת, לוח סיבי צמנט הוא סיפור אחר.
פייבר צמנט  ו לוחות HPL צובר פופולריות מכיוון שהוא חזק, קל להתקנה, זול מחיפויי עץ ותחזוקה נמוכה מאוד. החומר הוא גם עמיד בפני אש וגם נגד חרקים ואף יכול להגביר את היעילות האנרגטית של הבניין כחלק ממעטפת בניין הדוקה. עם זאת, מכיוון שלוח פייבר צמנט הוא חיפוי מהודק היטב, הוא עשוי לאפשר למים להיכלא בין הציפוי לעטיפת בניין חלקה רגילה, שם הוא יכול להתנקז לפני בסופו של דבר לעשות את דרכו דרך העטיפה ואל המסגרת. אלו מקרים שבהם עטיפת בניין ניתנת לניקוז תספק את הפסקת הנימים הדרושה כדי לאפשר למים להתנקז החוצה מההרכבה. למעשה, יצרנים רבים דורשים שימוש בעטיפה ניתנת לניקוז כדי לזכות באחריות.

חיפוי  והנעת אדים
חיפויי טיח או לבנים, טיח ואבן מציגים קבוצה נוספת של בעיות. הסיבה לכך היא שלחות הנספגת בחומרים אלו יכולה להיות מונעת פנימה על ידי קרינת השמש. חימום המים המאוחסנים מעלה את לחץ האדים שלהם, ומניע אותם גם פנימה וגם החוצה. הנעת אדים פנימה זו גבוהה אף יותר כאשר הסביבה הפנימית מקוררת על ידי מיזוג אוויר. אסטרטגיות ניקוז נכונות מבטיחות שהלחות המונעת פנימה לא תחדור אל חלל הקיר, שם היא עלולה ליצור בעיות עובש ואיומים בריאותיים פוטנציאליים אחרים.
בדרך כלל, אדי הלחות המונעים פנימה מנוהלים על ידי הפרדת החיפוי משאר ההרכבה עם שבירה נימית, שיכולה להיות מרווח אוויר או חומר מעטה ששופך או אינו סופג/מעביר מים. מעטה בלתי חדיר, כגון פוליסטירן שחול (XPS), היא אחת האפשרויות לעצירת הנעת אדים פנימה. בסוגים אלה של מכלולים, הלחות המונעת פנימה מתעבה על פני השטח של מעטפת ה-XPS ומתנקזת כלפי מטה.
במצבים שבהם חיפוי משולב עם מעטה חדיר מאוד כמו לוח גבס (שיכול להגיע עד 50 סלסולים) או חומר שומר לחות כמו לוח מכוון גדיל (OSB), ייתכן שרווח אוויר לא יספיק להאטה חדירת לחות פנימה. ביישומים אלה, יש צורך ב-WRB כדי להפחית חדירת לחות לא רצויה.
עם זאת, יש לשקול היטב את החדירות של שכבת WRB. במאמר שפורסם לאחרונה בנושא, טוען מדען הבניין ג'וזף לסטיבורק שיש שתי דרכים סבירות להתמודד עם הנעת אדים פנימה - "מצערת אדים" או פער אוויר. עם מרווח אוויר קטן מאוד (פחות מ-3/16"), הוא כותב, יש "נקודה מתוקה" לבקרת העברת אדים של שכבת בקרת המים. ה"נקודה המתוקה" הזו היא איפשהו בין 10 ל-20 סלסולים. אם הוא חדיר יותר, הלחות הנדחפת מהצד האחורי של חיפוי המאגר אל חלל האוויר תנשוף דרך השכבה, דרך המעטפת החדירה ואל חלל הקיר. כל פוטנציאל הייבוש הנמוך והחיצוני של החלל נפגע.

ההשפעה של חומרים פעילי שטח
דרך נוספת שבה חומרי חיפוי יכולים להשפיע על ביצועי WRB היא חומרים מסוימים כגון עץ וטיח, לעתים קרובות מכילים כימיקלים הנקראים פעילי שטח שיכולים להשפיע על עמידות למים של עטיפת בניין. חומרים פעילי שטח (חומרים פעילים על פני השטח) הם מזהמים המורידים את מתח הפנים של נוזל, ומאפשרים לו לחדור עמוק יותר לתוך חומר עטיפת הבניין. מיצויים מסיסים במים בעץ כגון טאנינים וסוכרי עץ בעץ סקויה וארז הם דוגמאות לחומרי שטח שמזהמים את פני השטח של עטיפת בניין. בנוסף, ניתן למצוא חומרים פעילי שטח בדטרגנטים, סבונים ותמיסות ניקוי אחרות המשמשות לשטיפת חיפוי כוח, מה שהופך את פעילי השטח כמעט בלתי אפשריים להימנע מהם.
הבעיה עם חומרים פעילי שטח היא שמזהמים אלו מקדמים את אובדן דחיית המים, וגורמים ל"הרטבה" של משטח עטיפת הבניין. ברגע שזה קורה, מים יכולים לעבור בקלות רבה יותר דרך הפתחים המיקרוסקופיים בעטיפת הבניין. ברגע שלחות מוצאת את דרכה לתוך מעטפת הבניין, היא עלולה לאיים על שלמות המבנית של הבית, ולגרום למשטחים חיצוניים להידרדר. חדירת לחות בתפזורת יכולה גם לתמוך בעובש וריקבון שלא רק גורמים לנזק מבני אלא גם מהווים סכנות בריאותיות חמורות לדיירי הבניין.
בבחירת עטיפת בניין, הקפידו לשים לב ליכולות העמידות שלה לחומרי שטח. לא כל העטיפות יספקו את אותה הגנה על פעילי שטח - אם בכלל. בקצה השני של הספקטרום יש עטיפות בניין כמו TYPAR BuildingWrap, MetroWrap ו-Drainable Wrap אשר מתוכננות עם ציפוי מיוחד העומד בפני חומרים פעילי שטח. למעשה, בבדיקות של צד שלישי שהוזמנו על ידי האגודה האמריקאית למהנדסי חימום, קירור ומיזוג אוויר (ASHRAE) הראו ש-TYPAR התנגדה לפתרון כביסה כוחנית, בעוד שהמוצר של המתחרה המוביל נכשל, מה שאיפשר לטיפות רבות להיווצר ולהרטיב את הבסיס. OSB.
הגידול בפופולריות של סיבי צמנט וחיפויי מאגרים אחרים יחד עם הזמינות של עטיפות בניין מתנקזות בקצה, גרמו למפרטים להסתכל מחדש על אסטרטגיות ניהול לחות וניקוז. כל פרויקט הוא ייחודי, כמובן, ועם אינספור אפשרויות בחירה של עטיפות בניין, חומרי מעטה וחיפויים, ניהול חדירת מים והנעת אדים יכול להיות משוואה מורכבת לפתרון. אבל עם הבנה טובה יותר של האופן שבו רכיבים אלה יכולים לעבוד יחד כדי לשפר את הביצועים הכוללים של מערכת הקיר, תוך הפחתת עלויות החומרים ושמירה על פרויקטים בלוח הזמנים ובתקציב, אתה מתחיל טוב.

המאמר נלקח מאתר: